Eikö palkanlaskijoita löydy? 3 vinkkiä, miten ratkaiset ongelman

Palkanlaskenta on usein sen verran monimutkaista ja aikaa vievää, että tilitoimiston kannattaa miettiä tarkkaan, kannattaako sitä tehdä itse.

Työehtosopimuksiin tuli – jälleen – uusia ehtoja, jotka pitää päivittää ison asiakasyrityksen kaikkiin palkkatietoihin. Käytössä oleva ohjelmisto tarvitsisi kipeästi uutta päivitystä. Kukahan senkin ehtisi tekemään? Ja voi ei, paras palkanlaskijamme on lähdössä äitiyslomalle ja pätevää sijaista ei oikein löydy.

Kuulostavatko yllä olevat ongelmat tutuilta? Ne ovat monen tilitoimiston arkea.

Palkanlaskenta on yksi yrityksen taloushallinnon peruspilareista. Se ei kuitenkaan ole kovinkaan monen tilitoimiston ydintekemistä. Itse asiassa monet kirjanpitäjät vieroksuvat palkanlaskentaa. Se koetaan hankalaksi ja työlääksi.

Palkkahallinto ei kuitenkaan ole vaikeaa ja hankalaa – jos siihen keskittyy täysillä.

Kerromme tässä blogissa kolme vinkkiä, miten te tilitoimistona voitte aidosti päästä eroon avullamme palkanlaskennasta ja keskittyä omaan ydintekemiseenne.

 

1. Ulkoista palkkahallinto kokonaan tai osittain

Selkein tapa päästä palkanlaskennan arjesta eroon on tietenkin ulkoistaa koko palkkahallinto.

Ulkoistuksessa teemme kaiken palkkahallintoon kuuluvan. Silloin voitte kertoa asiakkaillenne, että vahva kumppanimme hoitaa palkkoihin liittyvät asiat suoraan asiakkaan kanssa. Eli tarjoatte asiakkaillenne kattavampaa palvelua ulkoisen kumppanin avulla.

Tämän mallin hyöty on siinä, että teidän ei tarvitse välittää itse palkkahallinnosta enää ollenkaan. Kun teillä on luotettava kumppani ja pelisäännöt hinnoitteluineen on alusta asti sovittu selkeäksi ja avoimeksi, homma hoituu hyvin ja asiakkaanne saa hyvää palvelua. Te pystytte keskittymään täysillä taloushallintoon.

Tämä malli sopii erinomaisen hyvin varsinkin pienemmille tilitoimistoille, joissa resurssit ovat muutenkin pienet. Muutaman kirjanpitäjän ei todellakaan kannata käyttää aikaansa palkkojen laskemiseen ja maksuun – varsinkaan, jos se ei tunnu mielekkäältä.

Toki tämä malli sopii aivan hyvin myös isommille tilitoimistoille. Koska miksi teidän kannattaisi käyttää aikaanne sellaiseen, joka ei tunnu hyvältä?

Toki palkkahallinnon voi ulkoistaa myös osittain. Aika usein tilanteenne voi olla sellainen, että palkkahallintonne resurssit ovat nykyisille asiakkaille riittävät, mutta uusien asiakkaiden kohdalla pitäisi hankkia lisäresurssia.

Yksittäisten asiakkaiden takia teidän ei välttämättä ole järkevää palkata uutta työntekijää. Silloin kannattaa miettiä uuden asiakkuuden palkkahallinnon ulkoistamista.

 

2. Anna palkanlaskijanne meidän huomaamme

Toinen tapa on se, että me palkkaamme palkanlaskijanne töihin meille. Mallissa palkkoja laskevat ihmiset toimivat ohjauksessamme ja mallillamme.

Asiakkaillenne säilyy tuttu palkanlaskija ja tarvittaessa palkanlaskijat saavat apua muulta tiimiltämme. Toki teiltä meille tulevat palkanlaskijat pääsevät tekemään palkkahallinnon töitä myös muille asiakkaillemme.

Tämä malli sopii silloin, jos teillä on omia palkkahallinnon ammattilaisia, mutta heille kaikille ei riitä töitä täydeksi työajaksi. Me voimme tarjota heille lisätöitä ja uusia mahdollisuuksia kehittää osaamistaan.

Toisaalta tämä voi olla hyvä malli silloin, jos omien palkanlaskijoidenne kapasiteetti ei riitä hoitamaan kasvavia asiakkuuksia ja pohditte eri vaihtoehtoja. Me voimme ottaa palkanlaskijat työntekijöiksemme ja te säästytte osaamisen ylläpidolta ja rekrytoinnin tuskalta työmarkkinoilla, jossa palkkahallinnon ammattilaisista on jatkuva pula.

Samalla asiakkaillenne ja teille palkanlaskentaa hoitavat tutut ihmiset.

 

3. Lisäkäsiä määräajaksi

Voimme myös tarjota lisäkäsipareja määräajaksi. Tällöin käytännössä myymme palkanlaskijamme resurssia teille yhdessä sovituksi ajaksi. Palkanlaskijamme toimii silloin tiimissänne ja ohjauksessanne.

Tämä malli voi tulla kysymykseen esimerkiksi äitiysloman sijaisuudessa tai muussa vastaavassa tilanteessa.

Jotta tämä malli toimisi hyvin, pelisääntöjen pitää olla puolin ja toisin selkeät ja sovitun ajan pidempi kuin päiviä tai muutamia viikkoja.

 

Kannattaako palkkoja ylipäätään laskea itse?

Kun pohditte palkkahallintonne prosesseja, kannattaa miettiä tarkkaan, kannattaako palkanlaskentaa tehdä itse.

Monen alan työehtosopimukset ja palkkamallit elävät jatkuvasti ja ovat sen verran monimutkaisia, että niiden sisäistäminen ja osaaminen ovat kokopäivätyötä. Ja jos palkanmaksussa sattuu toistuvia virheitä, palaute on välitön.

Oletko miettinyt, miten tilitoimistonne voisi järjestää asiakkaidenne palkkahallinnon nykyistä vaivattomammin? Juttele ehdottomasti kanssamme, niin mietitään yhdessä eri vaihtoehtoja! Yhteystietomme löytyvät täältä.

P.S. käy lukemassa, miten asiakkaamme SemiTilit vapauttaa omaa aikaansa enemmän tilitoimistopalveluihin ulkoistamalla palkkahallintonsa meille. Voit lukea asiakastarinan täältä.

Posted in

Eikö palkanlaskijoita löydy? 3 vinkkiä, miten ratkaiset ongelman

12 huhtikuun, 2023

Palkanlaskenta on usein sen verran monimutkaista ja aikaa vievää, että tilitoimiston kannattaa miettiä tarkkaan, kannattaako sitä tehdä itse. Työehtosopimuksiin tuli – jälleen – uusia ehtoja, jotka pitää päivittää ison asiakasyrityksen…

Lue lisää

Työntekijän palkitseminen on taitolaji, joka voidaan tehdä ilman turhaa jälkipuintia

29 marraskuun, 2022

Työntekijöitä pitäisi voida palkita silloin, kun siihen on aihetta, mutta bonuksen maksaminen ei ole ihan niin yksinkertaista kuin äkkiseltään voisi ajatella. Moni työnantaja haluaa osoittaa arvostustaan hyvästä työstä ja motivoida…

Lue lisää